حروف جارہ کے معنوی اشارات اور تفسیری اثرات کا تحقیقی تجزیہ

Consonantal Letters in the Quran: A Research Analysis of Their Semantic Significance and Exegetical Implications

  • Muhammad Asif Lecturer,Govt.Graduate College, Bahawalnagar, Pakistan.
  • Dr. Muhammad Munir Azhar Assistant Professor, Department of Islamic Studies, Islamia University of Bahawalpur, Bahawalnagar, Pakistan.
Keywords: Accordance, knowledge, prepositions, Considerable, Research

Abstract

Normally, two types of letters are described.One type is called the meaningful letters and the other is the constituent letters. The study of the meaningful letters is a significant aspect among other aspects of the Arabic language.Due to the vital importance of meaningful letters, the scholars of the Syntax, the Quranic studies and Islamic jurisprudence gave a considerable share in their publications in the preliminary  period. The meaningful letters are used for different meanings according to the context through which new meanings of the text are revealed. The writers of the preliminary period of the Quranic studies considering the importance of the meaningful letters decided obligatory the acquaintance with their knowledge (Along with the Quranic Studies, The Studies of Hadieth, Islamic Jurisprudence, Nullfier and Nullified  and  The Arabic Language ) and their appropriate use at suitable place.So that the interpretation of the Quran may be done by keeping in view the discipline of the Holy Quran.One of the most important kind of  meaningful letters is prepositions. The knowledge of the prepositions is much important for the precise comprehension of the interpretation of the Holy Quran.So that precise meaning must be derived and errors may be omitted by knowing the use of the prepositions in accordance within their context.The objective of this research is to know the prepositions and to recognize their effects on the translation and interpretation.

References

۔تھانوی،محمد علی،کشاف اصطلاحات الفنون والعلوم، تحقیق:ڈاکٹر علی دحروج ،بیروت ،مکتبہ لبنان،طبع اول،1996ء،ج1،ص:643

Thanvi, Muhammad Ali, Kashāf Iṣtalāhāt Al-Funūn al-Ulūm, Taḥqīq: Dr. Ali Daḥrūj, (Beīrūt, Maktabaḥ Labnān, 1996), 1:643.

۔مصطفی، جمال الدین،البحث النحوی عند الاصولیین،دارالہجرۃ،قم،طبع دوم،ص:199

Muṣtāfā, Jamāl al-Dīn, Albahth al Naḥwī eīnd al asulyyīn) Qum: Dār al-Hijra, s-n), 199.

۔ابن عقیل،عبداللہ، شرح ابن عقیل علی الفیہ ابن مالک، تحقیق:محمد محی الدین عبد الحمد، طہران،انتشارات ناصر خسرو،1964ء،ج1،ص:15

Ibn Aqīl, Abdullah, Sharh Ibn Aqeel Ali al-Fīya Ibn Mālik, Taḥqīq: Muḥammad Muhyiddīn Abd al-Hamd (Teḥrān: Intishārāt Naṣir Khosrow, 1964), 1:15.

۔ جرجانی ، سید شریف، علی بن محمد،کتاب التعریفات، طہران، مطبع خیریہ،1306ھ، ص:38

Al Jurjānī, Syed Sharīf, Ali Bin Muḥammad, Kitāb al-tarīfāt, Teḥrān, Mutab Khairīya, 1306 AH, p:38

۔ السیوطی، الاشباہ و النظائر ، بیروت:دار الکتب العلمیۃ ،، 1990ءج2، ص10،11

Ibn e Nujaīm, Al-Ishbāh Wal Naẓā’ir, Baīrūt: Dār Al-Kutub Al-ʿilmiya, 1990, Vol. 2, pp. 10, 11

۔ تھانوی،محمد علی،کشاف اصطلاحات الفنون والعلوم،ج1،ص:65

Thanvi, Muhammad Ali, Kashāf Iṣtalāhāt Al-Funūn al-Ulūm,1:65.

۔ مصطفی، جمال الدین،البحث النحوی عند الاصولیین،ص:199

Muṣtāfā, Jamāl al-Dīn, Albahth al Naḥwī eīnd al asulyyīn, 199.

۔ جرجانی،شیخ عبد القاہر، شرح مائۃ عامل، کراچی، مکتبۃ البشریٰ،الطبعۃ الاولی2008ء،ص:4

Jurjānī, Sheīkh Abdul Qāhir, Sharh Ma'at āmil, Karāchi, Maktabat al-Bashrā, Al-Tabbat al-Awalā2008, p.4.

۔جرجانی،شیخ عبد القاہر، شرح مائۃ عامل،ص:4

Jurjānī, Sheīkh Abdul Qāhir, Sharh Ma'at āmil, p.4.

۔ جرجانی،شیخ عبد القاہر، شرح مائۃ عامل،ص:4

Jurjānī, Sheīkh Abdul Qāhir, Sharh Ma'at āmil, p.4.

۔ جرجانی،شیخ عبد القاہر، شرح مائۃ عامل،ص:4

Jurjānī, Sheīkh Abdul Qāhir, Sharh Ma'at āmil, p.4.

۔البقرۃ 2: 54

Al-Baqaraḥ, 2: 54.

۔البقرۃ 2: 17

Al-Baqaraḥ, 2: 17.

۔ جرجانی،شیخ عبد القاہر، شرح مائۃ عامل،ص:4

Jurjānī, Sheīkh Abdul Qāhir, Sharh Ma'at āmil, p.4.

۔البقرۃ 2: 195

Al-Baqaraḥ, 2: 195.

۔ جرجانی،شیخ عبد القاہر، شرح مائۃ عامل،ص:5

Jurjānī, Sheīkh Abdul Qāhir, Sharh Ma'at āmil, p.5.

۔طہ 71:20

Ṭāhā 20:71.

۔ جرجانی،شیخ عبد القاہر، شرح مائۃ عامل،ص:5

Jurjānī, Sheīkh Abdul Qāhir, Sharh Ma'at āmil, p.5.

۔طہٰ 71:20

Ṭāhā 20:71.

۔البقرۃ 2: 3

Al-Baqaraḥ, 2: 3.

۔کیلانی، عبدالرحمن، تیسیر القرآن،)لاہور، مکتبہ رحمانیہ ،2003م(، ج1،ص:44

Kaīlānī, Abd u Reḥmān, Taīsīr al Qurān(Maktabah Raḥmanīaḥ,Lahore,2003), 1:44.

۔ عثمانی ، علامہ ، شبیراحمد، تفسیر عثمانی ،(لاہور، مکتبہ مدینہ ، اردوبازار لاہور)،ج1،ص:51

Uthmāni, Allama, Shabirahmad, Tafsīr Uthmāni's , (Lahore, Medina Library, Ardubazaar Lahore), 1:51

۔ تھانوی، مولانا اشرف علی ، بیان القرآن ( لاہور:مکتبہ رحمانیہ ، س۔ن) ،1:22,23۔

Thānvī, Maulānā Ashraf Alī, Bayān al-Qur'ān (Lāhore: Muktaba Rahmaniya, S.N.),1:22,23.

۔الانبیاء 21: 49

Al-Anbiayā, 21:49

۔فاطر 35: 18

Fāṭir, 35: 32

۔البقرۃ 2: 3

Al-Baqaraḥ, 2: 3.

۔یونس 10: 51

Yūnus, 10:51.

۔ اصلاحی، امین احسن، تدبر قرآن،) لاہور۔ فاران فاؤنڈیشن، 2009)، 1 :91.92۔

Islāhi, Amīn Ahsan, Tadabbur-e-Qur’an (Lahore-Farān Foundation, 2009), 1:91.92.

۔ص 38: 32

Ṣād, 38: 32

۔ تھانوی، بیان القرآن ،ج1،ص:279

Thānvī, Bayān al-Qur'ān, 1:279.

۔ اصلاحی، تدبر قرآن ،ج6،ص:531،532

Islāhi, Tadabbur-e-Qur’an, 6:531,532.

۔ عثمانی ،تفسیر عثمانی،ج3،ص:268،269

Uthmāni, Tafsīr Uthmāni's, 3:268,269.

۔ عثمانی ،تفسیر عثمانی،ج3،ص:268،269

Uthmāni, Tafsīr Uthmāni's, 3:268,269.

۔ الازہری، پیر محمد کرم شاہ، ضیاء القرآن، لاہور، ضیاء القرآن پبلی کیشنز، س ن)، 4 :241۔

Al-Azhari, Pīr Muhammad Karam Shah, Zia-ul-Qur’an, Lahore, Zia-ul-Qur’an Publications, date not mentioned, 4/241

۔ الازہری، ضیاء القرآن ،ج4،ص:242

Al-Azhari, Zia-ul-Qur’an, Volume 4, page: 242

۔ کیلانی ، تیسیر القرآن، ج3،ص:736

Kaīlānī, Taīsīr al Qurān, 3:736.

۔ کیلانی ، تیسیر القرآن، ج3،ص:736

Kaīlānī, Taīsīr al Qurān, 3:736.

۔الشورٰی 10:42

Al-Shūrā, 42:10.

۔ الازہری، ضیاء القرآن،ج4،ص:366

Al-Azhari,Zia-ul-Qur’an,4:366.

۔ تھانوی، بیان القرآن ،ج2،ص:344

Thānvī, Bayān al-Qur'ān, 2:344.

۔ کیلانی، ، تیسیر القرآن، ج4،ص:130

Kaīlānī, Taīsīr al Qurān, 4:130.

۔ اصلاحی، تدبر قرآن ،ج7،ص:150،151

Islāhi, Tadabbur-e-Qur’an, 7:150,151.

۔النحل 89:16

Al-Naḥl, 16: 89.

۔ الازہری، ضیاء القرآن،ج2،ص:594

Al-Azhari,Zia-ul-Qur’an,2:594.

۔ اصلاحی، تدبر قرآن ،ج4،ص:436

Islāhi, Tadabbur-e-Qur’an, 4:436.

۔ عثمانی ،تفسیر عثمانی،ج2،ص:350

Uthmāni, Tafsīr Uthmāni's, 2:350.

۔ تھانوی، بیان القرآن ،ج2،ص:349

Thānvī, Bayān al-Qur'ān, 2:349.

۔الاعراف 37:7

Al-A'rāf,7:37.

۔ الازہری، ضیاء القرآن،ج2،ص:28

Al-Azhari,Zia-ul-Qur’an,2:28.

۔ تھانوی، بیان القرآن ،ج2،ص:23

Thānvī, Bayān al-Qur'ān, 2:23.

۔ اصلاحی، تدبر قرآن ،ج3،ص:243

Islāhi, Tadabbur-e-Qur’an, 3:343.

۔ عثمانی،تفسیر عثمانی،ج1،ص:704

Uthmāni, Tafsīr Uthmāni's, 1:704.

۔یوسف 32:12

Yousuf, 12: 32.

۔ عثمانی ، تفسیر عثمانی،ج1،ص:192

Uthmāni, Tafsīr Uthmāni's, 1:192.

۔ تھانوی، بیان القرآن ،ج2،ص:249

Thānvī, Bayān al-Qur'ān, 2:249.

۔ الازہری، ضیاء القرآن،ج2،ص:427

Al-Azhari,Zia-ul-Qur’an,2:427.

۔ اصلاحی، تدبر قرآن ،ج4،ص:204

Islāhi, Tadabbur-e-Qur’an, 4:204.

۔ کیلانی ، تیسیر القرآن، ج2،ص:390

Kaīlānī, Taīsīr al Qurān, 2:390.

Published
2023-12-21
How to Cite
, M. A., & Dr. Muhammad Munir Azhar. (2023). حروف جارہ کے معنوی اشارات اور تفسیری اثرات کا تحقیقی تجزیہ: Consonantal Letters in the Quran: A Research Analysis of Their Semantic Significance and Exegetical Implications. Jihat Ul Islam, 17(1), 1-18. https://doi.org/10.51506/jihat-ul-islam.v17i1.611