اخذِ تفسیر میں تابعین کے مناہج : تحقیقی مطالعہ

Methodologies of the Tābi’īn regarding Derivation of the Quranic Exegesis: Research Study

  • Dr. Yasir Farooq Lecturer, Department of Islamic Studies, Ghazi University, Dera Ghazi Khan, Pakistan.
  • Dr. Erum Fatima Lecturer, Department of Islamic Studies, Women University Swabi, Swabi, Pakistan.
Keywords: Tafsir al-Qur’an, Tabi’in, Followers of Companions, Exegetical Schools, Interpretations, Quranic

Abstract

In the era of Tabi’īn, three major schools of Qur’anic exegeses were involve in the exegetical services. The first school of Makkah, in which high-ranking personalities like Saeed ibn-e Jubayr, Ikrimah Maula Ibn-e Abbas, and Mujahid ibn-e Jubayr were interested in the interpretation of the Qur’an. The second major school of exegesis was Madinians, where high academic ranks such as Urwa Ibn-e Zubayr, and Sulayman Ibn-e Yasar were nominated. Similarly, the third school was in Kufa, where scholars like Hasan Basri and Qatadah were enlightened with the knowledge of Quranic exegesis. In the article under review, the methodology of Tabi’in has been made the subject of discussion in the interpretation, which has two parts. In the first part, the methods of exegesis derivation of the Tabi’in have been described, as how they obtained the exegesis from their teachers and companions of the Holy Prophet (PBUH). While in the second part, the exegetical method is described. In this regard, first of all, the diversity in Tafsir al-Qur’an has been described with examples. Then in Tafsir al-Qur’an with the Sunnah, the methodology was clarified. In which the interpretation of the verses is explained with examples through the ahadith. After this is the statement of the Tafsir al-Qur’an by the companions. Then Tafsir al-Qur’an by Ijtihad and by language and similar methods of deriving exegesis has been arranged.

References

احمد بن علی بن حجر عسقلانی ، تہذیب التہذیب ، بیروت ، لبنان ، 2004ء ،ج 6 ، ص ، 176
محمد بن سعد الزہری ، الطبقات الکبیر ، مکتبہ الخانجی ، القاہرہ ، مصر ، 2001ء ،ج 8 ، ص 375
احمد بن محمد بن ابراھیم ابن خلکان ، وفیات الاعیان ، دار صادر ، بیروت ، لبنان ، 1972ء ،ج 2 ، ص 361
احمد بن علی بن حجرعسقلانی ، تہذیب التہذیب ، ج 5 ، ص ، 329
عبد اللہ بن عبد الرحمٰن دارمی ، مترجم بنت عبد الستار ، سنن دارمی ، انصار السنہ پبلکیشنز ، لاہور ، پاکستان، ج 1 ، ص 342
ڈاکٹر عبدالحمید عباسی ، علم تفسیر کے ارتقائی مراحل ، ( شش ماہی ) معارف اسلامی ، کلیہ عربی وعلوم اسلامیہ علامہ اقبال اوپن یونیورسٹی ، اسلام آباد ، جلد 2، شمارہ نمبر 1، جنوری ۔ جون 2003ء
عبد اللہ بن عبد الرحمٰن دارمی ، مترجم بنت عبد الستار ، سنن دارمی ، ج 1 ، ص 347
محمد بن جریر طبری ، تفسیر طبری ، دارالفکر ، بیروت ، لبنان ، 1405ء ،ج 1 ، ص 90
زہری ، محمد بن سعد ، الطبقات الکبیر ، ج 8 ، ص 375
ذہبی ، محمد بن احمد بن عثمان ، تذکرۃ الحفاظ ، ج 1 ص 62
ڈاکٹر محمد حسین الذہبی ، التفسیر والمفسرون ، مکتبہ دار الحدیث ، القاھرة ، مصر ، 1433ھ ، ج 1 ، ص 87
ابن ندیم محمد بن اسحاق ، الفہرست ، مترجم اسحاق بھٹی ، ادارہ ثقافت اسلامیہ ، لاھور ، پاکستان ، 1990ء ، ص 83
طبری ، محمد بن جریر ، تفسیر طبری ، ج 1 ، ص 106
محمد حسین الذہبی ، التفسیر والمفسرون ، ج 1 ، ص 97
البقرہ:228
غافر:11
محمد بن جریر طبری ، تفسیر طبری ، ج 1 ، ص 419
فاطر:32
محمد بن جریر طبری ، تفسیر طبری ، ج 22 ، ص 135
الانعام:83
الانعام:82
الانعام: 112
التوبۃ:29
محمد بن جریر طبری ، تفسیر طبری ، ج 2 ، ص 137
المائدہ:32
النساء:93
محمد بن جریر طبری ، تفسیر طبری ، ج 10 ، ص 236
التوبۃ:106
محمد بن جریر طبری ، تفسیر طبری ، ج 14 ، ص 545
النازعات : 44
محمد بن جریر طبری ، تفسیر طبری ، ج 30 ، ص 43
لقمان:10
النحل:44
آل عمران: 97
محمد بن جریر طبری ، تفسیر طبری ، ج 7 ، ص 41 ، 42
الحاقہ:18
محمد بن جریر طبری ، تفسیر طبری ،ج29،ص59
ایضاً ، ص60
آل عمران :55
محمد بن جریر طبری ، تفسیر طبری ، ج 6 ، ص 455
البقرہ:231
محمد بن جریر طبری ، تفسیر طبری ، ج 5 ، ص 13
الانعام: 61
محمد بن جریر طبری ، تفسیر طبری ، ج 11 ، ص 410
ایضاً
الانعام:98
محمد بن جریر طبری ، تفسیر طبری ، ج 11 ، ص 564
ایضاً ، ص 565
الاسراء:78
محمد بن جریر طبری ، تفسیر طبری ، ج 15 ، ص 136
محمد بن جریر طبری ، تفسیر طبری ، ج 15 ، ص 135
ایضاً ، ص 136
ایضاً ، ص 136 ، 137
ایضاً، ج 1 ، ص 75
محمد بن عبد اللہ الزرکشی ، ، البرھان فی علوم القرآن ، دارالتراث ، القاہرۃ ، مصر ، ج 1 ، ص 292
یوسف:30
محمد بن جریر طبری ، تفسیر طبری ، ج 16 ، ص 63
الرحمن:76
محمد بن جریر طبری ، تفسیر طبری ، ج 27 ، ص 163
المائدہ:2
محمد بن جریر طبری ، تفسیر طبری ، ج 9 ، ص 468
القیامۃ:29
عبدالرحمان بن ابو بکر السیوطی ، الدر المنثور فی التفسیر الماثور ، دار الفکر ، بیروت ، لبنان ، 1432ھ ، ج 8 ، ص 362
البلد:16
عبدالرحمان بن ابوبکرالسیوطی‎ ‎‎، الدر المنثور فی التفسیر الماثور ،ج 8،ص525
المائده:90
محمد بن جریر ‎‎طبری ، تفسیر طبری ، ج 4 ، ص 322
طہ:129
ابو النیل محمد عبدالسلام ، تفسیر مجاہد بن جبر ، دار الفکر الاسلامی ، القاہرہ ، مصر ،1410ھ ، ص 468
النساء : 82
البقرہ:88
محمد بن جریر طبری ، تفسیر طبری ، ج 2 ، ص 329
البقرہ:169
محمد بن جریر طبری ، تفسیر طبری ، ج 3 ، ص 303
البقرہ :182
محمد بن جریر طبری ، تفسیر طبری ، ج 3 ، ص 406 ، 407
محمد بن جریر طبری ، تفسیر طبری ، ج 4 ، ص 8 ،14
احزاب:49
حسین بن مسعود البغوی ، ، تفسیر بغوی ، دار الکتب العلمیہ ، بیروت ، لبنان ، 1411 ھ ، ج 6 ، ص 361 ، 362
البقرہ:185
محمد بن جریر طبری ، تفسیر طبری ، ج 3 ، ص 458
البقرہ:196
محمد بن جریر طبری ، تفسیر طبری ، ج 4 ، ص 12
النساء:19
عبداللہ بن احمد بن محمد ابن قدامہ ، المغنی ، دار عالم الکتب ، ریاض ، سعودی عرب 1417 ھ ، جلد 10 ص 272
النور:3
النور:32
البقرہ:248
سیوطی ، عبد الرحمان بن الکمال ، الدر المنثور ، ج 1 ، ص 758
عبد الرحمن بن علی ابن جوزی ، المنتظم فی تاریخ الملوک ، دار الکتب العلمیہ ، بیروت ، لبنان ، 1415 ھ ، ج 7 ، ص 6
یوسف:24
محمدبن جریر طبری،تفسیرطبری ، ج 16 ، ص 43
Published
2022-12-25
How to Cite
Farooq, D. Y., & Fatima, D. E. (2022). اخذِ تفسیر میں تابعین کے مناہج : تحقیقی مطالعہ: Methodologies of the Tābi’īn regarding Derivation of the Quranic Exegesis: Research Study. Jihat Ul Islam, 16(1), 50-69. https://doi.org/10.51506/jihat-ul-islam.v16i1.557