امامت کے متعلق سنی و شیعہ مفسرین کے افکار کا تجزیاتی مطالعہ

An Analytical study of the Thouhts of Sunni and Shia commentators of Imamate

  • Ehtasham ul Haq PhD Scholar Dept. of Quran & Tafseer AIOU Islamabad
  • Prof Dr, Mohyuddin Hashmi
Keywords: Imamate, theological debates, Islamic perspective

Abstract

A common problem in theological debates is Imamate, on the basis of which there is a great difference between the Sunnis and the Shiites. It cannot be complete without the commentators believing in it. Among the Shiites, it is the most common after Prophethood. Imamate has this belief, which is what separates the Shiites from the rest of the Islamic religions. It is considered to be their basis and foundation, just like the belief of monotheism and prophethood, which are obligatory on the common Muslims among the Sunnis, while the Shiites The issue of determining the Imamate is obligatory on Allah Almighty. The Imamate of the Sunnah is not cancelled, but according to the Shariah, Muslims entrust it to a good and righteous person, while among the Shiites, the Imamate is prescribed

References

۔ عراقی , الشیخ محمد رضا المظفر (متوفی 1964)، عقائد الشیعہ الامامیہ ، (لاہور: جامعہ تعلیمات اسلامیہ پاکستان)ص 65

۔ افریقی ،ابن منظور، لسان العرب ،(بیروت :دار صادر، لبنان،طبع 1414ء) ، ص 1، ص 157

۔ سورۃ البقرة : 124

۔ اصفہانی ،راغب ، ابوالقاسم ، حسن بن محمد، (متوفی 502ھ)،مفردات القرآن (لاہور:اسلامی اکیڈمی،طبع س ن )جلد 2، ص 70

۔ سورۃ الاسراء : 71

۔ دریاآبادی ، عبدالماجد، مولانا، تفسیرماجدی، (لکھنو:صدق فاونڈیشن ،2005)ج 1، ص 238

۔ الغطا ء، محمد الحسن كاشف ، اصل الشيعه واصولها، ص65 تا81۔العقائد الجعفريه،ص27، الملل والنحل للشهرستاني ج 1، ص33

۔ الغطا، آیت اللہ محمد الحسن آل کاشف ، اصل واصول الشیعہ،( لاہور: البلاغ المبین اسلامی تحقیقاتی ادارہ )، ص 105

۔ نجفی ، شیخ محمد حسین ، اصول الشریعہ فی عقائد الشیعہ ،( سرگودھا: مکتبہ سبطین ، س ن) ص 364

۔ قمی ،علی ابن بابویہ ، اثباب الامامۃ ، ص 675

۔ البقرۃ2 : 124

۔ طباطبائی ،محمد حسین ، المیزان فی تفسیر القرآن، (ایران :دارالکتب الاسلامیہ ،سوق سلطانی تہران )، ج 1، ص 270تا 280

۔ طباطبائی ، محمد حسین ، المیزان فی تفسیر القرآن، جلد 1، ص 277

۔ کاشف الغطاء ، اصل واصول الشیعہ،ص99

۔ محمد رضا مظفر، مکتب تشیع ، (لاہور: جامعہ تعلیمات اسلامیہ پاکستان)ص 95

۔ الغطا، آیت اللہ محمد الحسین آل کاشف ، اصل واصول الشیعہ،ص 105

۔ سورۃ المائدہ 5: 67

۔ الغطا، آیت اللہ محمد الحسین آل کاشف ، اصل واصول الشیعہ،ص106

۔حنبل، احمد بن محمد ،مسند الإمام أحمد بن حنبل، (الناشر: مؤسسة الرسالة)، ج36، ص74، رقم الحدیث 19326

۔ سبحانی ، آیت اللہ ، آقائے جعفر، عقائد امامیہ ، (لاہور :ادارہ منہاج الصالحین ، طبع 2010) ص 17

۔ شیرازی ، آیت اللہ ناصرمکارم ، اصول عقائد، (کراچی: محراب پریس ، طبع 2021)ص 160

۔سورۃ القصص 28: 68

۔ الغطاء، الکاشف ، اصل واصول الشیعہ، ترجمہ : سیدابن حسن نجفی ،(لاہور: شیعہ تبلیغات، تحریک جعفریہ پاکستان )، ص 115

۔ الشيخ محمد رضا المظفر ،عقائد الاماميه ، ص 64 تا 74

۔ محمد بن مسعود بن عياش ، (متوفی 320ھ)تفسير عياشي ، (تہران:چاپ مکتبہ الاسلامیہ،طبع1380ھ )جلد 1، ص 14، تا 15

۔سورۃ الفاطر35 : 24

۔کلینی، محمد بن یعقوب ، اصول کافی ، (لبنان: موسسہ الاعلمی للمطبوعات،طبع 1377ھ )باب ان الارض لاتخلو من حجۃ ، جلد 1، ص 136،

۔ ثاقب اکبر، پاکستان کے دینی مسالک ، (البصیرہ اسلام آباد، طبع 2010)، ص 252

۔ مجلسی، سید محمد باقر ، حق القین ، (لاہور:مجلس علمی اسلامی پاکستان، طبع س ن)ص 183

۔ الشيخ محمد رضا مظفر، عقائد الاماميه ، ص 70

۔ خمینی ، روح اللہ ، الحکومۃ الاسلامیہ ، (ایران:الحرکۃ الاسلامیہ فی ایران ،طبع 1389ھ )ص 97

۔ سورۃ الفاتحه 1 :5

۔ مزيد تفصيل كے ليے ملاحظه هو، تفسير عياشي ،جلد 1، ص 24

۔ سورۃ الکھف 18: 110

۔ عمل صالح (نیک عمل): اپنے معنیٰ میں یہ لفظ نہایت واضح ہے ، مگراس کے باوجود شیعہ علماء نے اس سے امام کی معرفت مراد لی ہے ۔ جبکہ اہل سنت کے ہاں اس سے ظاہری معنیٰ ہیں مراد ہیں۔ گویا عمل صالح وہ عمل ہوگا، جواسلامی اور شرعی اصولوں کے مطابق ہو۔ وہ اصول توحیدپرقائم رہے اور نیک عمل میں لگارہے ۔ملاحظہ ہو: تفسیر ماجدی، ج3،ص 168

۔ محمد بن مسعود بن عیاش، تفسیر عیاشی ، ملاحظہ ہو،سورۃ کھف، آیت : 110

۔ یعقوب، احمدحسین ، نظریۃ عدالۃ الصحابہ ،(طبع تہران)، ص 77

۔ بخاری، ابوعبداللہ محمدبن اسماعیل بخاری، صحیح بخاری، ج9،ص 266

۔ سورۃ المائدہ 5: 12

۔ عثمانی ، علامہ ، شبیراحمد، تفسیر عثمانی ،(لاہور، مکتبہ مدینہ ، اردوبازار لاہور) ص 140

۔رضا مظفر، اصول الفقہ ، (طبع تہران)، ج 2، ص 55

۔ حیدر، حب اللہ ،نظریۃ السنۃ فی الفکر، (الامام الشیعی ، تہران )، ص 24

۔ اعظمی، آقائے جعفر سبحانی ، عقائد امامیہ ، ص 224

۔ کاندھلوی، محمد ادریس ، مولانا، معارف القرآن ، (سندھ:مکتبہ المعارف، شہداد پور)ج 1، ص 281

۔ طبری، محمدبن جریر، جامع البیان عن تاویل آی القرآن، (لبنان : دارالمعرفۃ ، طبع 1989ھ )ج17، ص 502

۔ دریاآبادی، عبدالماجد، مولانا، تفسیرماجدی، (کراچی:تاج کمپنی ، طبع 1952ء )ج 3، ص 61

۔ طبری، محمدبن جریر، جامع البیان عن تاویل آی القرآن، ج17، ص 502

۔الرازی، أبو محمد عبد الرحمن بن محمد ،ابن أبي حاتم (ت 327هـ)، تفسير القرآن العظيم لابن أبي حاتم، (سعودیہ : مكتبة نزار مصطفى الباز طبع، 1419ه) ج11، ص 76

۔ دریاآبادی ، عبدالماجد، مولانا، تفسیرماجدی، ج 1، ص 239

۔ عثمانی، محموداشرف، مولانا، عقیدہ امامت اور حدیث غدیر،( لاہور: ادارہ اسلامیات لاہور، س ن )، 59

۔مالك بن أنس، الموطأ، (لبنان: دار إحياء التراث العربي، بيروت) رقم الحدیث 3، ج2،ص 889

۔ لکھنوی، عبدالشکور، مولانا، تحفہ خلافت، (جہلم :جامعہ حنفیہ جہلم ،طبع س،ن)، ص 397

۔ کاندھلوی،محمدادریس، مولانا، معارف القرآن، ج 2، ص 551

.ترمذی، أبو عيسى محمد بن عيسى الترمذي ، سنن ترمذی، (لاہور: مکتبہ بیت السلام ، طبع 2017ء )ج5، ص 138، رقم الحدیث 3046

۔ دریاآبادی ، عبدالماجد، مولانا، تفسیرماجدی، ج 1، ص 944

۔زوحیلی، وھبہ ، التفسیرالمنیرفی العقیدۃ والشریعۃ والمنھج، (لبنان: دارالفکرالمعاصر،طبع 1991) ج6،ص 261

۔ کاندھلوی،محمدادریس، مولانا، معارف القرآن، ج 2، ص 465

۔ دریاآبادی، مولاناعبدالماجد، تفسیرماجدی، ج 1، ص 872

۔ وحیدالزمان ، مولانا، لغات الحدیث ، (ناشر: میرمحمدی کتب خانہ کراچی، طبع 2005ء )، ص 108

۔ لکھنوی، عبدالشکور، مولانا، تحفہ خلافت، ص 402

۔سورۃ القصص 28: 5

۔سورۃ القصص 28: 41

۔لکھنوی، عبدالشکور، مولانا، تحفہ خلافت، ص 408

Published
2023-06-26
How to Cite
Ehtasham ul Haq, & Prof Dr, Mohyuddin Hashmi. (2023). امامت کے متعلق سنی و شیعہ مفسرین کے افکار کا تجزیاتی مطالعہ: An Analytical study of the Thouhts of Sunni and Shia commentators of Imamate. Jihat Ul Islam, 16(2), 66-85. https://doi.org/10.51506/jihat-ul-islam.v16i2.577