شریعت ِاسلامیہ میں ارتدادکی سزا کے لیے شرائط و موانع :مسلم فقہی مذاہب کی آراء کا تجزیہ
Abstract
Apostasy has always been the most critical topic in Islam. Apostasy is a major issue that threatens religious integrity. The punishment of an apostate is harsh due to his leaving Islam and blaming it. According to Islamic law, apostasy is a punishable crime, and those who commit it should be sentenced to death. This penalty is described by the Book of Allah, the Holy Quran, the Prophet’s (PBUH) Sunnah and the consensus of the Muslim Ummah. More than a dozen verses of the Quran and numerous Ahādīth of the Prophet Muhammad (PBUH) have been discussed regarding the penalty of apostasy. In the same way, apostasy has some rules and conditions that must be met, and some obstacles must be removed. According to Islamic Sharī’ah, apostasy is only possible if a person is smart, has reached puberty, has a clear intention, and uses good judgment. In this study, efforts are made to elaborate on the terms and conditions for the punishment of apostasy in different Muslim jurisprudence schools of thought. Analytical research methodology has been adopted in this study with a qualitative research approach. A child who commits apostasy is imprisoned until the child reaches the age of maturity. The child will not be put to death for leaving the faith. Only people who leave the faith while fully aware will be put to death. If a person is forced to commit apostasy, they will not be punished. On behalf of this study, it is recommended that the Islamic laws of apostasy be compared with contemporary international laws in modern nations' Islamic states regarding freedom of religion and human rights.
References
۔ ارتدادکسی چیز سے رجوع کرنے، پلٹ جانے ،لوٹ جانے ، تغیر و تبدل اور رجوع کرنےکے معنی میں استعمال ہوتا ہے۔ ارتد فلان عن دينه اذا كفر بعد اسلامه۔ یعنی فلاں شخص اپنے مذہب سے لوٹ گیا اگر وہ اسلام لانےکے بعد کافر ہو جائے۔
Irtidād: (apostasy) is used in the meaning of referring to something, turning back, returning, changing and turning. That is, such a person returned from his religion if he became a disbeliever after accepting Islam.
اسلامی نظریاتی کونسل، سالانہ رپورٹ، (حکومت پاکستان، اسلام آباد،1983-84)،103
Islami nazriyati council, Yearly Report (Government of Pakistan, Islamabad, 1983-1984), P.103
۔ www.constituteproject.org/constitution/Saudi_Arabia_2013/Accessed Date: 23-1-23
۔ www.oic-oci.org/ Accessed Date : 25-1-23
۔ الكاسانی، علاء الدين ابو بكر، بدائع الصنائع فی ترتيب الشرائع (مصر: دار الكتب العلمية،2003ء)، 134:7
AlKāsānī, Badā’i’ al Ṣanā’i’, (Beirūt: Dār Al Kutub Al ‘Ilmiyyah, 2003), 7:134
۔ مریم:19:11
Maryam: 11:19
۔ سرخسی، ابو بکر محمد بن ابی سہل، المبسوط، (بیروت: دارالمعرفه، 1406ھ)، 121:1
AlSarakhsī, AlMabsūṭ, (Beirūt: Dār AlMa’rafah,1406),1:121
۔ مرغینانی، برہان الدين ابو الحسن علی بن ابی بكر ، الهدايه شرح بدایه المبتدی، (بیروت: دارالمعرفه، ، 1936) 126:2
Al-Marghīnānī., ʻAlī ibn Abī Bakr Marghīnānī, al-Hidāyah sharḥ Bidāyat. al-Juzʼ al-rābiʻ, (Beirūt: Dār AlMa’rafah,1936),2:126
۔ دمشقی، ابن عبدالله، محمد بن عبد الرحمن، رحمه الامه فی اختلاف الائمه،(مصر: مکتبه البابی الحلبی، 1379ھ)ص: 269
Muhammad Abdul Rehman, Rahmah al-Ummah fi ikhtilaf al-A’immah, (al-Qāhirah, Maktabat wa Maṭbaʻat Muṣṭafā al-Bābī al-Ḥalabī,1379), P.269
۔ الكاساني ،بدائع الصنائع، 134:7
AlKāsānī, Badā’i’ al Ṣanā’i’, 7:134
۔ محمد بن عبدالرحمٰن، رحمه الامه فی اختلاف الائمه،ص: 296 - بدائع الصنائع، 135/7– المبسوط،:122:10
Muhammad Abdul Rehman, Rahmah al-Ummah fi ikhtilaf al-A’immah, P. 296, AlKāsānī, Badā’i’ al Ṣanā’i’10:122
۔ ابن قدامہ، عبداللہ بن احمد،المغنی مع شرح الکبیر،( مصر: مطبعة المنار،1348ھ) 551:8
Ibn Qudāmah, AlMughnī, (Egypt: IdārahalManār, ,1348), 8:551
۔ شربینی، محمد بن الخطیب، مغنی المحتاج، (بیروت : دارالكتب العلميه،2014) 144:4
lil-Shaykh Shams al-Dīn Muḥammad ibn Aḥmad al-Khaṭīb al-Shirbīnī, Mughnī al-muḥtāj ilá maʻrifat maʻānī alfāẓ al-Minhāj, (Bayrūt, Dār al-Kutub al-ʻIlmīyah, 2014), 4:144
۔ النيسابوري ، محمد بن إبراهيم ، الاقناع، (رياض:دار الصميعي للنشر والتوزيع ،1351ہ)، 201:4
li-Abī Bakr Muḥammad ibn Ibrāhīm ibn al-Mundhir al-Nīsābūrī, al-Iqnāʻ (al-Riyāḍ, Dār al-Ṣumayʻī lil-Nashr wa-al-Tawzīʻ,1351), 4:201
۔ تنزیل الرحمٰن، ڈاکٹر ، اسلامی قانون ارتداد ،(لاہور: مرکزی انجمن خدام القرآن، 2001)
Dr Tanzeel ur rehman, Islami Qanoon e Irtadad, (Lahore, Markazi Anjuman Khuddam Ul Quran,2001)
۔ مودودی ، ابو الاعلیٰ ، مرتد کی سزا اسلامی قانون میں ،( لاہور: اسلامک پبلیکشنز لمیٹیڈ، ، 1970)
Maududi, Syed Abul Aala, Murtad Ki Saza, (Islamic Publications (Pvt) Ltd,1970)
۔ عباسی ، منظور احسن ، جرم ارتداد اور اس کی اسلامی سزا، (لاہور: اسلامی مشن سنت نگر، 1974)
Abbsi, Manzoor Ahsan, Jorm Irtidad or os ki islamic saza (Lahore, Islami Mishan Sunnat Nagar, 1974)
۔ مطعنی، عبدالعظیم ، ڈاکٹر ، عقوبة الارتداد عن الدين بين الادلة الشريعة و شبهات المنكرين، (القاهره :مكتبه وهبة، 1993)ء
Maṭʿanī, ʿabd Al-ʿaẓīm Ibrāhīm, Uqūbat al-irtidād ʿan al-dīn bayn al-adillah al-sharʿīyah wa, (Al-Qāhirah, Maktba Wahbah1993)
۔ پرویز، غلام احمد ،قتل مرتد اور غلام لونڈیاں،( لاہور :میزان پیلی کیشنز ، 1962ء)
Perwez, Ghulam Ahmed, Qatl murtad or ghulam londiani (Meezan publishers,1962)
۔ طارق، رحمت اللہ ، قتل مرتد کی شرعی حیثیت،( ملتان : ادارہ ادبیات اسلامیہ،2001)
Rehmat Ullah Tariq, Qatal e Murtad Ki Sharee Hasiyat, (Multan, Idara adabiyat e islami,2001)
۔S.A Rahman, Justice, Punishment of Apostasy in Islam (Islamabad: Islamic Research Institute,1972).
۔ALALWANI, TAHA JABIR, Dr, Apostasy in Islam: A Historical and Scriptural Analysis (London: The International Institute of Islamic Thought, 2011).
۔ جاوید ، آصف، سزائے ارتداد: فقہی مذاہب اور معاصر افکار، تجزیاتی مطالعہ، (لاہور: پنجاب یونیورسٹی، 2020)۔
Asif Javed, Fqhi mazhaaib or maasir afkar, (Lahore, Punjab University, 2020)
۔ یوسف ، فریدہ، سزائے ارتداد کی معاصر تعبیر و تفہیم کا تجزیاتی مطالعہ (مسلم مفکرین کی آراء کی روشنی میں)(ملتان: بہاءالدین زکریا یونیورسٹی (2020 ,
Yousaf, Fareeda, Sazaa I Irtadad ki Maasir Tabeer o Tafhaeem ka Tajziaati Mutalia, (Muslim Mufakreen ki Araa ki Roshni Mein),(Multan, Baha-ud-din Zakariya,2020)
۔ سہیل انور ، ڈاکٹر، محمد زبیر، عائلی قوانین کے تناظر میں ارتداد کا تحقیقی مطالعہ،(مردان: عبدالولی خان یونیورسٹی)
Dr. Sohail Anwar, Muhammad Zubair, Aailee Qawaneen k Tanazor mein Irtadad ka Tahqeeqi Mutalia, (Mardan, Abdul Wali Khan University)
۔ Nik Rahim, Muhammad Norfarihin, REVISITING LAW OF APOSTASY IN ISLAMIC LAW, (Malaysian Journal of Syariah and law, NOVEMBER,2018)
۔ سالانہ رپورٹ،ص: 103
Yearly Report, P.103
۔ دمشقی، محمد امين بن عمر بن عبد العزيز عابدين ، رد المختار علی الدر المختار، )بیروت، دار احیاء التراث العربی1379ہ) 257:4
Muḥammad Amīn al-shahīr bi-Ibn ʻĀbidīn.,Radd al-muḥtār ʻalá al-Durr al-mukhtār sharḥ Tanwīr al-abṣār,( Dār al-Kutub al-ʻIlmīyah, Bayrūt,1379),4:257
۔ ابن قدامہ،المغنی مع شرح الکبیر، 549:8
Ibn Qudāmah, AlMughnī, 8:549
۔ مریم : 19:12
Maryam,12:19
۔ سرخسی، المبسوط، 121:10
AlSarakhsī, AlMabsūṭ, 10:121
۔ دمشقی،محمد بن عبد الرحمن، رحمۃ الامۃ فی اختلاف الائمۃ، ص: 269
Muhammad Abdul Rehman, Rahmah al-Ummah fi ikhtilaf al-A’immah, P.269
۔ ابن خزيمة ، ابی بکر، محمد بن اسحق ، صحیح ابن خزيمة : ، كتاب المناسك، باب ذكر اسقاط فرض الحج عن الصبي قبل البلوغ، وعن المجنون حتى يفيق، قال الالباني حديث صحيح رجاله ثقات وله طرق اخري وشواهد في الأرواء۔( دار التأصيل،1435 بیروت، )، 3048
Ibn Khuzaymah, Abu Bakar Muhammad bin Ishaq, Sahih Ibn Khuzaymah, Dar altafasiil, Beruit, 1435 AH. Hdith no. 3048.
۔ سرخسی ، المبسوط، 120:10
AlSarakhsī, AlMabsūṭ, 10:120
۔ الكاسانی، بدائع الصنائع، 135:7
AlKāsānī, Badā’i’ al Ṣanā’i’, 7:135
۔ ا مرداوی، علاء الدین علی بن سلیمان، الانصاف فی معرفة الراجح من الخلاف،(بیروت:دارالكتب العلمية،1986)، 329:10
ʻAlāʼ al-Dīn Abī al-Ḥasan ʻAlī ibn Sulaymān al-mutawaffī, al-Inṣāf fī maʻrifat al-rājiḥ min al-khilāf, (Bayrūt, Dār al-Kutub al-ʻIlmīyah,1986),10:329
۔ابن عابدين ،رد المختار علی الدر المختار، 257:4
Ibn ʻĀbidīn, Muḥammad Amīn ibn ʻUmar; Radd al-muḥtār ʻalá al-Durr al-mukhtār sharḥ Tanwīr al-abṣār,4:257
۔ شامی، عمر برکات، فيض الاله المالك في حل ألفاظ عمدة السالك وعدة الناسك ،(بیروت:دار الکتب العلمية ،1358) ، 305:2
Aḥmad ibn Luʼluʼ Ibn al-Naqīb / taʼlīf ʻUmar Barakāt ibn Muḥammad Barakāt al-Shāmī al-Biqāʻī, Fayḍ al-Ilāh al-Mālik fī ḥall alfāẓ ʻUmdat al-sālik wa-ʻuddat al-nāsik, (Bayrūt, Dār al-Kutub al-ʻIlmīyah,1358), 2:305
۔ عبداللہ بن مفتاح، شرح الأزهار المنتزع من الغيث المدرار في فقه الأئمة الأطهار ،( مصر: مطبعة المنار،1348ھ) ، 557:4
ʻAbd Allāh ibn Abī al-, al-Muntazaʻ al-mukhtār min al-Ghayth al-midrār al-mufattiḥ li-kamāʼim al-Azʹhār, (Egypt: IdārahalManār, ,1348),4:557
۔السرخسی، المبسوط، 122:10
AlSarakhsī, AlMabsūṭ, 10:120
۔ ابن قدامہ ،المغني، 551:8
Ibn Qudāmah, AlMughnī, 8:551
۔الکاسانی، بدائع الصنائع، 135:8 ،شافعی، الأم ، 148:6،ا لمهذب، 222:2، الاقناع، 4:301
AlKāsānī, Badā’i’ al Ṣanā’i’, 8:135, al-Imām Abī ʻAbd Allāh Muḥammad ibn Idrīs al-Shāfiʻī, Kitāb al-Umm,6:148
۔ شافعی، الام، 148:6
al-Shāfiʻī, Kitāb al-Umm,6:148
۔ابن قدامہ، المعنى، 564:8
Ibn Qudāmah, AlMughnī, 8:564
۔ ALALWANI, TAHA JABIR, Dr, Apostasy in Islam: A Historical and Scriptural Analysis (London: The International Institute of Islamic Thought, 2011)41.
۔ الکاسانی، بدائع الصنائع، 134:7
AlKāsānī, Badā’i’ al Ṣanā’i’, 7:134
۔نیشا پوری، الاقناع ، 301:4
li-Abī Bakr Muḥammad ibn Ibrāhīm ibn al-Mundhir al-Nīsābūrī, al-Iqnāʻ,4:301
۔ نووی، یحییٰ بن شرف، روضة الطالبین والتکمله، لمحمد نجیب المطیعی، تحقیق، محمود مطرحی(مصر: دار الكتب العلمية،2003ء)393:2
Muḥyī al-Dīn Abū Zakarīyāʼ Yaḥyá ibn Sharaf ibn Marī al-Dimashqī al-Nawawī, Rawḍat al-Ṭālibīn, (Beirūt: Dār Al Kutub Al ‘Ilmiyyah, 2003),2:393
۔ الکاسانی، بدائع الصنائع،134:7
AlKāsānī, Badā’i’ al Ṣanā’i’, 7:134
۔ السرخسی، المبسوط ،563:8
AlSarakhsī, AlMabsūṭ, 8:563
ترمذى، محمد بن عيسى،سنن الترمذي، أبواب البر والصلة عن رسول الله ﷺ، باب ما جاء في صنائع المعروف , رقم الحدیث:1956
Muḥammad ibn ʻĪsá Tirmidhī, Sunani Termiziĭ, Sharq" nashriët-matbaa akt︠s︡ii︠a︡dorlik kompanii︠a︡si bosh taḣririi︠a︡ti, Toshkent, 2013
۔ Nik Rahim, Muhammad Norfarihin, REVISITING LAW OF APOSTASY IN ISLAMIC LAW, (Malaysian Journal of Syariah and law, NOVEMBER,2018)4.
۔السرخسى، المعنى،8:563
Ibn Qudāmah, AlMughnī, 8:563
۔ السرخسی، المبسوط،:133:10
AlSarakhsī, AlMabsūṭ, 10:133
۔ ابن قدامہ، المغنى، 566:8
Ibn Qudāmah, AlMughnī, 8:566
۔ النحل: 106:16
An-Nahl: 16:106
۔ نیسابوری، ابو عبد اللہ محمد بن عبد اللہ حاکم، المستدرک علی الصحیحین، كتاب التفسير، تفسير سورة النحل،3362
Nīsa Purī, Abu Abdullah, Muhammad bin Abdullah, Hakam, Al-Mustadrak Al-Sahiheen, kitāb al-Tafseer, Tafser Surah Al-Nahal, 3362.
۔ ابن حبان، محمد تمیمی ،صحیح ابن حبان ، كتاب أخباره عن مناقب الصحابة ، باب ذكر الاخبار عماوضع الله بعضله عن هذه الأمة، 7219
Ibn Ḥibbān, Muhammad Tamimi, Ṣaḥīḥ Ibn Ḥibbān, ʻAlāʼ al-Dīn Ibn Balbān al-Fārisī, 7219
۔ سامرائی، احکام المرتد فی الشریعة السلامیة،ص:97
Nu'man 'Abd al-Razzaq Samarra’i, Aḥkām al-murtadd fī al-sharīʻah al-Islāmīyah (al-Qāhirah, 2017 / Dar al-Iḥsān lil-Nashr wa-al-Tawzīʻ), P.97
۔ السرخسی، المبسوط، 123:10
AlSarakhsī, AlMabsūṭ, 10:123
۔نیشا پوری، الإقناع، 304:4
Mundhir al-Nīsābūrī, al-Iqnāʻ,4:304
۔ البقرة 256:2
al-Baqarah: 2:256
ALALWANI, TAHA JABIR, Dr, Apostasy in Islam: A Historical and Scriptural Analysis (London: The International Institute of Islamic Thought, 2011) , P.84
۔ ابن عابدين ،رد المختار علی الدر المختار ، 246:4
Ibn ʻĀbidīn, Muḥammad Amīn ibn Radd al-muḥtār ʻalá al-Durr al-mukhtār sharḥ Tanwīr al-abṣār; 4:246
۔ السرخسی، المبسوط، 144:10
Al-Sarakhsī, AlMabsūṭ, 10:144
۔المرتضى، عبداللہ بن احمد، شرح الازھار، 578:4
ʻAbd Allāh ibn Abī al- ,al-Muntazaʻ al-mukhtār min al-Ghayth al-midrār al-mufattiḥ li-kamāʼim al-Azʹhār,4:578
۔ علیش، محمد بن احمد، منح الجلیل علی مختصر الشیخ الخلیل، (بيروت، دار الكتب العلميه، 1294ہ) 47:4
Muḥammad ʻUlaysh, Muḥammad ibn, Minaḥ al-jalīl sharḥ ʻalá Mukhtaṣar al-ʻallāmah, (Dār al-Kutub al-ʻIlmīyah, Bayrūt, 1464), 4:47
ابن قدامہ ، المغنى، 560:8
Ibn Qudāmah, Al-Mughnī, 8:560
۔ سامرائی، احکام المرتد فی الشراع الاسلامیۃ، ص: 60
Nu'man 'Abd al-Razzaq Samarra’i, Aḥkām al-murtadd fī al-sharīʻah al-Islāmīyah (al-Qāhirah, 2017 / Dar al-Iḥsān lil-Nashr wa-al-Tawzīʻ), P.60
جلال پوری ،مولانا سعید احمد ، مرتد کی سزاقرآن، سنت، اجماع اور عقل کی روشنی میں، ماہنامہ دارالعلوم ، شمارہ12، جلد: 90 ،ذیقعدہ 1427 ہجری مطابق دسمبر2006ءص؛۱۴
Saeed ahmad jala porī, Murtad kī saza quran sunnat ijma or aqal, (Mahnama Darul Uloom Deoband,1427),P.14
Copyright (c) 2023 Jihat ul Islam

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.