پیش اقدامی “عصری یا اسلامی تصور؟سیرت النبی ﷺکی روشنی میں”

The concept of proactivity – Western or Islamic? A critical study in the light of Seerah

  • Hafsa Nasreen University of Punjab
Keywords: Proactivity, reactivity, planning, action, wisdom.

Abstract

 

Being proactive means taking responsibility for life, going beyond circumstances and conditions, planning and taking action accordingly. Moreover it lies in accepting the fact that there are various things in our life we cannot do anything about. But is a well established myth that this proactive approach towards life originated in West. This great life lesson or skill is revealed by Western scholars specially by Dr. Stephen Covey. Unfortunately, we Muslims are also of the same view and are grateful to western scholars. Infact Islamic concept of proactivity is far better then the Western one. The prophet Muhammad p.b.u.h. is the role model for an individual to take responsibility in all spheres of life. It has been discussed in this paper in the light of Qur’an and Sunnah that Islam taught its followers to be proactive and not reactive. So we do not need to borrow this concept or skill from West.

References

Oxford advanced Learner’s Dictionary, Oxford University, 2005, S.V.

Merrium-Webster Dictionary, S.V.

Mark Fritz: Getting things done, USA, n.d., p: 51

Covey, The Seven Habits, p:90

Ibid, p: 91

Ibid, p:89

Ibid, p:97

Ibid, p:78

John Adair, Develop your Leadership, Kogan Paul, London, 2010, p: 5-6, Jeff Wolf, Seven disiplines of a Leader, Canada, 2015, p: 47-125; John C. Maxwell, The 5 Levels of Leader, New York

الذٰریٰت: 56

- az-Zariyāt: 56

بنی اسرائیل، 12:17

- Bani Isrā’il: 12

یوسف، 111:12

- Yusuf: 111

الانعام، 114:6

- al-An’ān: 114

البقرۃ: 201:2

- al-Baqara: 201

القشیری مسلم بن حجاج، جامع الصحیح، مشمولہ موسوعہ الکتب الستۃ، )ریاض دارالسلام 2000ء(، ح: 2720

- Muslim Bin Hajjaz al-Qushari, Jāmi’ as-Sahih, in Mawsua al-Kutub as-Sitta (Riyadh, Dār as-Salām, 2000), H: 2720

النجم، 39:

- an-Najam: 39

الحشر، 18:

- al-Hashr: 18

القصص: 77

- al-Qasas: 77

المومنون: 8

- al-Mominun:8

بخاری ابو عبداللہ محمد بن اسمعٰیل، جامع الصحیح، مشمولہ موسوعہ الکتب الستۃ، (ریاض دارالسلام، طبع اوّل 2000ء)، ح: 5188

- Bukhari abu ‘Abdullah Muḥammad bin Ismā’īl, Jami’ aṣ-Saḥiḥ, in Mausua al-Kutub as-Sitta, (Riyadh, Dar as-Salām 2000), H: 5188

بخاری، جامع، ح: 893

- Ibid, H: 893

ابن حبان محمد التمیمی، صحیح ابن حبان، (بیروت، دار ابن حزم، طبع اوّل 2012ء)، ح: 2848

- Ibn Habbān Muhammad at-Tamimi, Saḥiḥ Ibn Habbān, (Beirut, Dār Ibn Hazm, 1st. ed. 2012), H: 2848

ابن منظور محمد بن مکرم، لسان العرب، (بیروت دارصادر، س ن)، 325:14

- Ibn Manzur Muḥammad bin Mukarram, Lisān al-‘Arab, (Beirut Dar Ṣādir n.d.) v:14, p: 325

آلوسی شہاب الدین سید محمود، روح المعانی، (بیروت دارالکتب العلمیہ، 1994ء)، 9: 268

- Alusī Shihāb ud-Din, Syed Mahmud, Ruh el-Ma’āni, (Beirut, Dār al-Kutub al-‘Ilmiya), v: 9, p: 268

ابوالفضل عیاض بن موسیٰ، الشفا بتعریف حقوق المصطفیٰ (دبئی، طبع اوّل 2013ء)، ج: 2، ص: 111

- Abu al-Fadl ‘Ayyaz, ash-Shifa bi-Ta’rifi Huquq al-Muṣtafa (Dubai, 1st ed. 2013), v: 2, p:111

مسلم بن حجاج القشیری، الجامع الصحیح، مشمولہ موسوعہ الکتب الستۃ، (ریاض، دارالسلام، طبع اوّل 2000ء)، ح:

- Muslim, Jāmi’, H:

شبلی نعمانی، سیرۃ النبیؐ، (لاہور، ادارہ اسلامیات، طبع اوّل 2000ء)، ج: ۱، جزو: ۱، ص: 149

- Shibli Nu’mani, Sīrat un-Nabi, (Lahore, Idārā-i-Islāmiyāt, 1st ed. 2000), v: 1, Part:1, p: 149

ایضاً، ص150 ببعد

- Ibid, p: 150

خم السجدہ: 26

- Hāmīm as-Sajdā: 26

مبارک پوری، صفی الرحمٰن، الرحیق المختوم، ص: 195-194

- Mubarak Puri, Safi ur-Rahmān, Ar-Rahīq al-Makhtūm, ,p: 194-195

مودودی ابوالاعلیٰ: سیرت سرور عالم، لاہور ادارہ ترجمان القرآن، 1978ء، ج2، ص502-500

- Muadudi abu al-Ā’lā, Seerat Sarwar ‘Ālam, (Lahore, Idara Tarjumān al-Qur’ān, 1978), v: 2, p: 500-502

محمد رسول اللہؐ، لاہور بزم اقبال، 2022ء)، ج: 4، ص: 616-615

- Muḥammad Rasul ul-Allah, (Encyclopedia) (Lahore Bazm-e-Iqbal, 2022), v:4, p: 615-616

البیہقی، السنن الکبریٰ، ح: 1734، و البانی ناصرالدین، سلسلۃ الاحادیث الصحیحۃ، ح: 319

- al-Baihaqi, as-Sunan al-Kubrā, H: 1734; Albani Nasir ud Din, Silsilatu Aḥadīth aṣ-Saḥiḥa, (Riyadh, Maktaba al-Ma’arif, n.d.), H: 319

ابن سعد: محمد بن سعد بن منیع، الطبقات الکبریٰ، قاہرہ مکتبہ الخانجی، س ن، ج:1، ص: 180

- Ibn Sa’d Muhammad bin Sa’d bin Manī’, at-Tabaqat al-Kubrā, (Qabira Maktaba al-Khanji, n.d.) v:1, p: 180

ایضاً، ص: 181

- Ibid, p: 181

ابن الجوزی عبدالرحمٰن بن علی، المنتظم فی تاریخ الملوک والامم، (بیروت، دارالکتب العلمیۃ، طبع اول 1992ء، ج: 2، ص: 55

- Ibn al-Jawzī ‘Abd ur Raḥman bin ‘Ali, al-Muntazim fi Tarīkh al-Malūk wa al-Umam, (Beirut, Dar al-Kutub al-‘Ilmiya, 1st. ed. 1992), v:2, p: 55

ابن کثیر ابوالفداء اسمٰعیل، السیرۃ النبویہ، قاہرہ، 1964ء، ج: 2، ص، 321

- Ibn Kathīr abu al-Fidā Ismā’il, as-Sīrah an-Nabawiyya, (Qahira 1964), v: 2, p: 321

ایضاً، ص: 324

- Ibid, p: 324

محمود احمد غازی، ڈ.، ’’رسول اللہ بحیثیت مدبر‘‘ در منتخب مقالات، ص: 7 ببعد

- Muḥmud Ahmad Ghāzī, “Rasul Allah ba Haithiyat-e-Mudabbir” in Muntakhab Maqālāt, p:7

بخاری، جامع الصحیح، ح: 4124

- Bukhari, Jāmi’, H: 4124

ابن کثیر، السیرۃ النبویہ،ج: 2، ص 403-402

- Ibn Kathir, as-Sīrah an-Nabawiyyā, v:2, p: 402-403

ابن سعد، الطبقات الکبریٰ، ج: 2، ص: 40-39؛ حمید اللہ ڈ.، عہد نبوی کے میدان جنگ، (راولپنڈی 1998ء)، ص:108۔ 109

- Ibn Sa’d, at-Tabaqāt, v:2, p:39-40; Ḥamīd Allah, ‘Ahd-e-Nabawī Keiy Maidān-e-Jang, (Rawal Pindi, 1998), p: 108-109

ایضاً، ص:73

- Ibn Sa’d, at-Tabaqāt, v: 2, p: 73

ابوداؤد، سلیمان بن الاشعث، سنن، مشمولہ موسوعہ الکتب الستۃ، (ریاض دارالسلام 2000ء)، ح: 4302

- Abu Da’ud Salaiman bin al-Ash’ath, Sunān, in Mausu’a al-Kutub as-Sitta, (Riyādh, Dar as-Salām, 2000), H: 4302

ترمذی ابو عیسیٰ محمد بن سورۃ، الجامع الصحیح، مشمولہ موسوعہ الکتب الستۃ، (ریاض دارالسلام، 2000ء)، ح 2517

- Tirmidhi abu Isa Muhammad bin Sura, al-Jāmi’ as-Sahih, in Mausua al-Kutub as-Sitta) (Riyadh, Dar as-Salām, 2000), H: 2517

الواقدی محمد بن عمر، المغازی، (کلکتہ 1855ء) 1، 223-221 (غزوہ احد میں صف بندی کرنے کے بعد آپؐ نے یہ خطبہ دیا)۔

- Waqadi Muhammad bin ‘Umar, al-Maghazi, (Kalkata, 1855), v:1, p: 221-223

متقی الہندی علی بن حسام الدین، کنز العمال فی السنن والاقوال، (بیروت مؤسسہ الرسالہ، طبع پنجم، 1985ء)، ج: 16، ص: 133

- Muttaqqi al-Hindī ‘Ali bin Husām ad-Din, Kanz ul-‘Ummāl fi Sunah wa al-Aqwāl, (Beirut, Muassassa ar-Risāla, 5th ed. 1985), v:16, p:133

القشیری مسلم بن حجاج، الجامع الصحیح، مشمولہ موسوعہ الکتب الستۃ، ح: 2640

- Muslim, Jāmi’, H: 2640

احمد بن حنبل، مسند، بیروت مؤسسہ الرسالۃ، س ن)، ح: 4269

- Ahmad bin Hanbal, Musnad, (Beirut Muassassa ar-Risala, n.d.), H: 4269

البانی ناصر الدین، سلسلۃ الاحادیث الصحیحۃ، (ریاض مکتبۃ المعارف، س ن)ح: 1926

- Albānī, Silsilah, H: 1926

ابوالفداء اسمٰعیل بن محمد، تقویم البلدان، (بیروت دارصادر، 1840ء)، ص: 106

- Ibn al-Athīr ‘Izz ud-Dīn abu al-Hasan ‘Ali, al-Kāmil fi at-Tārikh, (Beirut Dar al-Kitāb al-‘Arabi, 2012), v:404-405; Abu al-Fidā Isma’īl Bin Muhammad, Taqwīm al-Baldān, (Beirut, Dār Sādir, 1840), p: 106

غازی محمود احمد، محاضرات سیرت (لاہور، الفیصل 2007ء)، ص:345

- Ghāzī Mahmud Ahmad, Mahādirāt-e-Sirat (Lahore al-Faisal, 2007), p: 345

التمش، داستان ایمان فروشوں کی، (لاہور مکتبہ داستان ، 2019ء)،1: 152

- Altamash, Dāstan Imān Faroshoun Kī, (Lahore Maktaba Dastān, 2019), v:1, p: 152

ایضاً، ص: 66

- Ibid, p: 66

Published
2023-06-26
How to Cite
Hafsa Nasreen. (2023). پیش اقدامی “عصری یا اسلامی تصور؟سیرت النبی ﷺکی روشنی میں”: The concept of proactivity – Western or Islamic? A critical study in the light of Seerah. Jihat Ul Islam, 16(2), 166-185. https://doi.org/10.51506/jihat-ul-islam.v16i2.568