عصر حاضر میں کفو،فقہا کی آراء اوراسلامی نظریاتی کونسل کی سفارشات کا جائزہ
Opinions of Jurists Regarding Kufuv (Equality in Marriage) in Contemporary Era: Analysis of the Recommendation of Islamic Ideological Council
Abstract
Kafa'at is a term used in the field of Islamic jurisprudence which means equivalence and closeness between the expected spouse i.e. Male and female in specific area. So it may be defined as the compatibility or equivalence between the expected husband and his expected wife which have to be adhered to in future. This compatibility standard suggested by Islam is highly effective, that include religion, profession, wealth, lineage, moral and social standard. The Hanafi, the Shaft’sand the Hanbali schools concur in requiring kafa'at in religion (Islam), freedom (i.e. in his not being a slave), profession and lineage. The Hanafi and the Hanbali schools recognize it, while the Shaft’s school does not. The Maliki School do not accept the notion of kafa'at except in religion. The emphases of this Kafa'at are to make the spouse relation pleasant, everlasting and coherences. Islamic ideology council in Pakistan have done precious work in many aspect of Islamic sciences, the council have given its recommendations about Kafa'at. In this article we make analysis of views of four schools of thoughts and recommendations of Islamic Ideology Councle.
References
(2)۔-i ابن ماجہ ،ابو عبد اللہ محمد بن یزید (م 273ھ)، السنن، کتاب النکاح، باب الاکفاء، دار احیاء الکتب العربیۃ، بیروت، س۔ن، رقم الحدیث: 1968
-iiدارقطنی، ابو الحسن علی بن عمر بن احمد (م 385ھ)، السنن۔ کتاب النکاح، دار المعرفہ،بیروت، 1422ھ ، ج3، ص:227، رقم الحدیث: 3732
(3)۔ سنن دارقطنی، کتاب النکاح، ج3، ص:226،رقم : 3729
(4)۔ ترمذی، ابو عیسی محمد بن عیسی بن سورۃ(م 279ھ)، السنن، تحقیق: احمد محمد شاکر، مصطفی البابی الحلبی، مصر، 1395ھ، رقم الحدیث: 1075
(5)۔ سنن دار قطنی، باب المہر،ج3،ص:175رقم الحدیث: 3545
(6)۔ الاخلاص: 112 : 4
(7)۔ابن منظور ،ابو الفضل جمال الدین محمد بن مکرم(م 711ھ)،لسان العرب،بیروت،دار صادر، بیروت، 1968ء، ج1، ص: 139
(8)۔تھانوی، محمد علی، کشاف اصطلاحات الفنون،تحقیق: رفیق العجم- علی دحروج، مکتبہ لبنان، 1996ء، ج2، ص: 1368
(9)۔الدر المختار، ج4، ص: 215-209
(10)۔وھبہ الزحیلی ، ڈاکٹر، الفقہ الاسلامی وادلتہ، دار الفکر، دمشق، س۔ن، ج9، ص:6747
(11)۔شامی، ابن عابدین، محمد امین بن عمر بن عبد العزیز(م1252ھ) رد المحتار مکتبہ زکریا، دیوبند، انڈیا،،ج4، ص: 207-206
(12)۔-iابن نجیم ،زین الدین بن ابراہیم بن محمد(م970ھ)،البحر الرائق ، کتاب النکاح، مکتبہ زکریا، دیوبند، انڈیا، س۔ن، ج3، ص: 225
-iiالمرغینانی،برہان الدین ابوالحسن علی بن ابی بکر(م593ھ)، الہدایۃ ، کتاب النکاح ، مکتبہ رحمانیہ، لاہور، ج2، ص: 320-319
(13)۔ سرخسی،محمدبن احمد،شمس الائمہ،المبسوط،دارالمعرفہ بیروت،1398ھ، ج5،ص26
(14)۔آفندی،داود،علامہ،مجمع الانھرشرح ملتقی الابحر،دارااحیاء التراث العربی،بیروت، ج1،ص343
(15)۔زیلعی،عثمان بن علی،علامہ،تبیین الحقائق،ج2،ص128،مکتبہ امدادیہ،ملتان)
(16)۔حصکفی،علاؤالدین،علامہ،الدرالمختارعلی ہامش ردالمحتار، ،مطبعہ عثمانیہ،استنبول1328ھ، ج2،ص43
(17)۔نظام الدین،ملا،عالمگیری، مطبعہ امیریہ کبری،بولاق،مصر1287ھ ،ج1،ص292
(18)۔علامہ ابومحمد عبداللہ بن احمد بن قدامہ حنبلی متوفی 620ھ،المغنی ج 2ص27-26،دارالفکر،بیروت،1405ھ
(19)۔ سحنون بن سعید تنوخی،المدونۃ الکبری، دارالفکر،بیروت،1406ھ، ج2،ص145-144
(20)۔سعیدی،غلام رسول،علامہ،شرح صحیح مسلم،ج3،ص984-985،فریدبک سٹال،لاہور
(21)۔شافعی،محمدبن ادریس(م 204ھ)،امام،کتاب الام،دارالمعرفہ،بیروت،طبعہ ثانیہ،1393ھ، ج5،ص15
(22)۔شعرانی،عبدالوہاب،علامہ،المیزان الکبری ، مصطفی البابی،مصر1359ھ، ج2،ص110
(23)۔الحجرات:13
(24)۔ ابوعبداللہ،دشتانی مالکی،اکمال اکمال المعلم، دارالکتب العلمیہ،بیروت ،ج4،ص93
(25)۔ابن الہمام، کمال الدین محمد بن عبد الواحد (م 861ھ)، فتح القدیر، دار الفکر، دمشق، س۔ن، ج3، ص: 296
(26)۔رد المحتار،ج4، ص: 215،؛ فتح القدیر، ج3، ص: 291
(27)۔-iفتح القدیر، ج3، ص: 290 -iiالبحر الرائق، ج3، ص: 133
-iiiطاہر بن احمد بن عبد الرشيد، البخاری(م 542ھ)،خلاصۃ الفتاوی، مکتبہ اشرفیہ، دیوبند،ج2، ص: 13
(28)۔زیلعی، عثمان بن علی،تبیین الحقائق،دار الکتبب العلمیہ، بیروت، 1420ھ ، ج2، ص: 521
29۔-iالہندی، فرید الدین عالم بن العلاء(م 786ھ)،الفتاویٰ التاتارخانیۃ، مکتبہ زکریا، دیوبند، س۔ن، ج4، ص: 133، رقم: 5736
-ii الفتاویٰ الہندیۃ، مکتبہ زکریا، دیوبند، انڈیا، س۔ن، ج1، ص: 291
( 30)۔رپورٹ: معاشرتی اصلاحات، ص:35