محمد عبدہ کا تفسیری منہج اور اس کے اثرات

Muhammad 'Abdah's Tafsir Manhaj and its Effects

  • Hafiza Raheela Butt Lecturer Dept. of Islamic Studies UOL, Lahore
  • Dr. Muhammad Akram Choudhary Former Vice Chancellor, Professor Emeritus, Punjab University, Lahore
Keywords: Renaissance, Quranic interpretation, Islamic reform, mutajaddeen, Discipline

Abstract

The article aims at analyzing critically the sources of Shiekh Muhammad Abduhu referred to while writing his tafsir of the Holy Qur’an. Sheikh Abduhu, as a modernist of the twentieth century, challenged the orthodox interpreters of the Holy Qur’an. In this short study we have tried to analyze the impact of his views on the Tafsir Studies particularly on those who followed him. Under the influence of the West, Sheikh adopted the rational and scientific approach toward the Qur’an. Through this study, the researchers will understand that Shiekh Muhammad Abduhu had rejected all the standard principles set by orthodox and established schools of thought pertaining to Tafsir literature and had given preference to his personal ideas. Inspired by his ideas in the post-modern times, many scholars are following him and have pursued his mission.

References

۔ رشید رضا، تفسیر المنار)مصر:الھئیۃ المصریۃ ، 1990)، 1 : 17۔

Rashīd Raḍa,Tafsīr Al-Minār(Miṣar:Al-haī’a Al-Miṣriya,1990), 1: 17.

۔ مزید تفصیل کے لیے دیکھیں : رشید رضا، تفسیر المنار، 1: 7-10۔

Rashīd Raḍa,Tafsīr Al-Minār, 1: 7-10.

۔ ابو سلمان عبدا لمجید ، ازمتہ العقل المسلم ( اردن : مکتبہ منار،1992ء)،12۔

Abbū Salmān ’abdul Majīd, Azimatū al-aqal al muslim (Urdan: Maktaba Minār , 1992),12.

۔ لکھوی ، حافظ محمد بارک اللہ ،تفسیر محمدی ملقب موضع فرقان (لاہور: مکتبہ اصحاب الحدیث،س۔ن) ، 1 : 2۔

Lakhvī, Ḥāfiẓ Muḥammad Barakallah, Tafsīr Muḥammadī Mulqab Maoza Furqān (Lāhore: Maktaba Aṣḥāb al-Ḥadīth, S.N), 1:2.

۔ رشید رضا، تفسیر المنار، 10: 58۔

Rashīd Raḍa,Tafsīr Al-Minār, 10:58.

۔ الذہبی، ڈاکٹر محمد حسین ، التفسیر والمفسرون (مصر، احیاء التراث العربی ، 1976ء)، 2: 560۔

Al-Dhahabī، Dr Muḥammad Ḥusaīn, Al-Tafsīr wa al-Mufassirūn(Miṣir: Dār Aḥyā Al-Turāth Al-ʿarabī, 1976), 2: 560.

۔ ابنُ الجوزی ،جمال الدین ،زاد المسیِرفی علم التفسیر(بیروت:دارالکتب العربی،۱۴۲۲ھ )، 80-81 ۔

Ibn al-Jawzī, Jamāl al-Dīn, Zād al-Masīr fī Ilam al-Tafsīr (Beīrūt: Dār al-Kutub al-Arabī, 1422 AH), 80-81.

۔ ابن کثیر ،محمد بن اسماعیل ، تفسیر القرآن العظیم) الریاض:دار طیبہ، 2002ء)،8: 480۔

Ibn e Kathīr، Muḥammad Bin Ismāʿīl,Tafsīr Al-Qur’ān Al-ʿaẓīm(Al-Riyāḍ, Dār Tayyaba، 2002),8:480.

۔ رشید رضا، تفسیر المنار، 1: 23۔

Rashīd Raḍa,Tafsīr Al-Minār, 1:23.

. Kerr Malcolm H, Islamic Reforms: The Political and Legal theories of Muhammad Abduh and Rashid, Cambridge, University press, 1961, p.105

۔ حالی ، مولانا الطاف حسین ، حیا ت جاوید( لاہور ، ھجرہ انٹرنیشنل ، 1984) ،1: 231۔

Ḥālī, Maulānā Alṭāf Hussaīn, Hayāt Javed (Lāhore, Hijra International, 1984), 1: 231.

۔ ممتاز علی، حقوق نسواں) لاہور : اسلامک پبلیکیشنز، 1898)، 5-7۔

Mumtāz Ali, Ḥuqūq-e-Niswā )Lahore: Islāmic publīations, 1898), 5-7.

۔ ندوی ، ابوالحسن علی ، قادیانیت : مطالعہ و جائزہ )کراچی :مجلس نشریات اسلام ، 1981(،180۔

Nadvī, Abul Hasan Ali, Qadīanīt: Muṭalaḥ wā Jāīzā (Karāchi: Majlis-e-Islam, 1981), 180.

۔ قاضی جاوید ، سرسید سے اقبال تک ) لاہور :تخلیقات ، 1998)،93

Qāẓī Javed, Sir Syed sy Iqbāl tk (Lahore: Takhlikat, 1998), 93

Published
2023-12-21
How to Cite
, H. R. B., & Dr. Muhammad Akram Choudhary. (2023). محمد عبدہ کا تفسیری منہج اور اس کے اثرات: Muhammad ’Abdah’s Tafsir Manhaj and its Effects. Jihat Ul Islam, 17(1), 19-30. https://doi.org/10.51506/jihat-ul-islam.v17i1.609