قرآن حکیم کے تصورِ قوام کا تحقیقی مطالعہ: الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَاءِ کی روشنی میں

A Critical Analysis of the Qur’anic Concept of Qaw’am: In the Light of āl Riǧālū qawāmwn ʿla ālnisāʾ

  • Muhammad Sarwar, Dr. Muhammad Usman Khalid visiting faculty, SZIC, Punjab University, Lahore
Keywords: Society, Spouses, Family, Islamic Teachings, Managing Authority, Rights & Obligations

Abstract

Allah Almighty has laid the foundation of the human race through Adam and Eve. The basic unit of human society is man and woman as husband and wife. If their mutual relationship is built on strong foundations, then the whole society will be the cradle of peace and harmony and comfort and peace, and if there is weakness and defeat in it, then the stability of the society is not possible. Therefore, Allah Ta'ala has given some guiding principles for him, by following which this relationship can be made strong and useful. Holy Qur'an has divided the affairs and responsibilities of men and women which are obligatory on both. Allah Ta'ala has given this basic unit of human society the status of a state in which man has been declared as the ruler because of his many important responsibilities. Among the man's responsibilities are economic, administrative and training matters, while the woman is the supervisor and responsible for domestic affairs. However, along with his dignity, the man has been strongly urged to be kind, gracious and virtuous, while the woman has been advised to protect the man's wealth, honor and reputation and to obey him. However, it is important to know what causes male infertility. In the article under review, the Qur'anic term "Qawam" will be researched from this point of view.

References

ابن منظور، محمد بن مکرم ، لسان العرب ۔ بیروت: دار صادر، 1414ھ۔ 496/ 12

Ābn e mnẓwr، muḥammad bin mukram ، lisān ālʿrb۔byrwt: dār ṣādir، 1414. 12/ 496

رازی، محمد بن ابی بکر، مفاتیح الغیب، محقق: یوسف شیخ محمد ۔ بیروت: المکتبہ العصریہ، 1999ء۔ 262

Rāzi، muḥammad bin ābi bakr, Mūẖtār al Saḥāḥ, edit: Muhammad Ywsūf šyẖ. Berwt: āl maktabah ālʿṣr,1999. 262.

ابن منظور، محمد بن مکرم ، لسان العرب ۔ 499/ 12

Ābn mnẓwr، muḥammad bin mukram ، lisān ālʿrb. 12/ 499

رازی، محمد بن ابی بکر، محقق: یوسف شیخ محمد ۔ بیروت: المکتبہ العصریہ، 1999ء۔ 262

Rāzi، muḥammad bin ābi bakr, Mūẖtār al Saḥāḥ, edit: Muhammad Ywsūf šyẖ. Berwt: āl maktabah ālʿṣr,1999. 262.

نساء 4: 34

al Nisāʾ 4: 34

دروزہ محمد عزت، التفسیر الحدیث ۔ قاہرہ: دار احیاء الکتاب العربیہ، 1383ھ۔ 103/8

Darwūzah, Muḥammad ʿzzat، āl tafsyr āl ḥadyṯ. Qāhirah: dār āḥyāʾ āl kitāb ālʿrbiah, 1383. 8/103

طبری ، محمد بن جریر ، جامع البیان عن تاویل آی القرآن۔ بیروت: موسسۃ الرسالہ، 2000 ء۔ 290/8

Tabri ، Muḥammad bin ǧaryr, Ǧāmʿ āl Bayān ʿn tāwyl āٓā āl Qurāٓn. Bberwt: Mawsisah āl risālah, ، 2000. 8/290

جصاص، احمد بن علی ، احکام القرآن ، محقق: محمد صادق القمحاوی ۔ بیروت: دار احیاء التراث العربی، 1405ھ ۔ 149,148/3

Ǧasāṣ, Āḥmad bin ʿli ، Āḥkām āl Qūrāٓn, edit: Muḥammad ṣādiq āl Qūmḥāwi. Berwt: dār āḥyāʾ āl tūrāṯ ālʿrabi,1405. 3/ 148,149

زمخشری، محمود بن عمرو، الکشاف عن حقائق و غوامض التنزیل۔ بیروت: دار الکتاب العربی ، 1407 ھ۔ 505/1

Zamaẖšri، Muḥamwd bin ʿmar، āl Kašāf ʿan Ḥaqāiq w Ġawāmiḍ āl tanzyl. Berwt: dār āl Kitāb ālʿrbi, 1407. 1/505

رازی، محمد بن عمر، مفاتیح الغیب المعروف بتفسیر کبیر۔ بیروت: دار احیاء التراث العربی، 1405ھ ۔ 70/10

Rāzi، Muḥammad bin ʿūmar, Mafātyḥ āl Ġaib. Berwt: dār āḥyāʾ āl tūrāṯ ālʿrabi,1405. 10/ 70

ابن کثیر ، اسماعیل بن عمر، تفسیر القرآن العظیم۔ بیروت: دار طیبہ للنشر والتوزیع ، 1999ء۔ 292/2

Ābn e Katir ، āsmāʿil bin ʿūmar, Tafsyr āl Qūrāٓn ālʿaẓym. Berwt: dār Tayibah li al našr w āl tawzyʿ, 1999. 2/ 292

شوکانی، محمد بن علی ، فتح القدیر۔ بیروت: دار ابن کثیر ، 1414ھ۔ 531/1

šawkāni, Muḥammad bin ʿali, al Fatḥ āl Qadyr. Berwt: dār ābni Kaṯir,1414. 1/531

صابو نی، محمد علی، صفوۃ التفاسیر ۔ قاہرہ: دار الصابونی للطباعہ للنشر والتوزیع ، 1997ء۔ 250/1

Ṣābwūni، Muḥammad ʿali, Ṣafwaẗ āl Tafāir. Qāhirah: dār āl ṣābwūni li ā Tabāʿ wa al našr wāl tawziʿ,1997. 1/250

https://www.youtube.com/watch?v=qK8jN-D2hxA

نظام الدین شاشی، احمد بن محمد ، اصول الشاشی ۔ بیروت: دارالکتاب العربی، س ن۔ 72

Niẓām āl diyn āl Šāši, Āḥmad bin Muḥammad, ūṣwūl āl Šāši. Berwt: dār āl Kitāb ālʿarabi, nd. 72

ابو المعالی، عبدالملک بن عبداللہ ، البرھان فی اصول الفقہ ، محقق: صلاح بن محمد۔ بیروت: دارالکتب العلمیہ، 1997 ء۔ 152/1

Ābw āl Maʿāli, ʿabdūl Malik bin ʿabdūllah, āl Būrhān fi ūṣwl āl fiqh, edit: Salāḥ bin Muḥammad. Berwt: dār āl Kūtūb ālʿalamiyah, 1997. 1/152

https://www.banuri.edu.pk/readquestion/%D9%85%D8%B1%D8%AF%D9%88%DA%BA-%DA%A9%D9%88-%D8%B9%D9%88%D8%B1%D8%AA%D9%88%DA%BA-%D9%BE%D8%B1-%D9%81%D9%88%D9%82%DB%8C%D8%AA-%DA%A9%DB%8C%D9%88%DA%BA-%DB%81%DB%92/29-07-2016

الزحیلی، دکتور وھبۃ، اصول الفقہ الاسلامی ۔ بیروت: دارالفکر، 1986ء ۔ 828/2

āl Zūḥaili, Dr. Wahbah, ūṣwūl āl Fiqh āl āslāmi. Berwt: dār āl fikr, 1986. 2/ 828

Published
2022-12-29
How to Cite
, M. S. D. M. U. K. (2022). قرآن حکیم کے تصورِ قوام کا تحقیقی مطالعہ: الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَاءِ کی روشنی میں: A Critical Analysis of the Qur’anic Concept of Qaw’am: In the Light of āl Riǧālū qawāmwn ʿla ālnisāʾ. Jihat Ul Islam, 16(1), 87-96. https://doi.org/10.51506/jihat-ul-islam.v16i1.399