شاہ اسماعیل شہید کی مذہبی فکر اور اس کے ہندوستانی مسلمانوں پر اثرات
Shah Ismail Shahid’s Religious Thought and His impact on the Subsequent Islamic Tradition
Abstract
Shah Ismail Shahid, the grandson of Shah Waliullah Dihlavi, is a well-known figure in the South Asian Islam because of his various socio-religious endeavours. One of his works titled “Taqviyat-ul-Iman” is considered the most influential book of his times which paved the way of the present day “Ahl-i Hadith” school of thought on the one hand. On the other, he was criticized on the same degree by his coreligionists among the sunnis, because of his several religious opinions expressed particularly in the same book. Despite of his various social, religious and political contributions in the British India, he remained a controversial Islamic figure to an extent. This paper attempts to analyze impartially the circumstances under which Shah Ismail lived and played his role, in order to understand the grounds of the said controversy.
References
مثلاً دیکھیے: سرسید احمد خان، آثار الصنادید (دہلی: مطبع نول کشور، س ن)4:57۔
See: Sir Syed Ahmad Khan, Asar al-Ṣanādīd (Delhi: Newal Kishore Press, n.d.) 4:57.
ان کی سوانحی تفصیل کے لیے دیکھیے، عبد الحی حسنی، نزھۃ الخواطر ( حیدرآباد: مجلس دائرۃ المعارف العثمانیہ، س.ن.)، ج7، ص56-57؛ شیخ محمد اکرام، موج کوثر (لاہور: ادارہ ثقافت اسلامیہ، 1979) ؛ منظور احمد نعمانی، الفرقان شہید نمبر، جلد 3، شمارے 8، 9 (بریلی: 1936)۔
For his biographical details, see: Abd al-Hayy Hosni, Nuzhat al-Khwātir, (Hyderabad: Majlis Dairat al-Maarif al-Uthmaniyah, n.d.), v. 7, pp. 56-57; Sheikh Muhammad Ikram, Moj Kawsar (Lahore: Institute of Islamic Culture, 1979); Manzoor Ahmad Naumani, Furqan, Shaheed No., v. 3:8-9, (Bareilly: 1936).
پیام شاہجہانپوری، حیات اسماعیل شہیدؒ، (لاہور : ادارہ تاریخ و تحقیق ، 1973(، ص63-64۔
Payam Shāhjahānpurī, Hayāt-e-Ismāīl Shaheed (Lahore: Institute of History and Research, 1973), pp. 63-64.
حسنی ، نزھۃ الخواطر، ج7، ص 57۔
Hosni, Nuzhat al-Khwātir, v.7, p.57.
نور الحسن راشد کاندھلوی (مرتب)، سہ ماہی احوال و آثار ، اشاعت خاص بعنوان: شاہ محمد اسماعیل شہید اور تقویۃ الایمان کے خلاف برپا شورش، تاریخ و حقیقت کے آئینہ میں (انڈیا: حضرت مفتی الٰہی بخش اکیڈمی، کاندھلہ، ضلع مظفر نگر ، یو-پی، اکتوبر- دسمبر 2008، جنوری – مارچ 2009)، شمارہ 20-21، ص 42.
Noorul Hasan Rashid Kandhalvi (Compilation), Quarterly Ahwāl Wa Athār, special publication titled: Revolt against Shah Muhammad Ismail Shaheed and Taqwiyyat al-Iman, in the Mirror of History and Reality (India: Hazrat Mufti Elahi Bakhsh Academy, Kandhala, Muzaffarnagar, U.P., October-December 2008, January-March 2009). Issue 20-21, p. 42.
ایضاً
Ibid.
شاہجہانپوری، حیات اسماعیل شہیدؒ، باب چہارم۔
Shāhjahānpurī, Hayāt-e-Ismāīl Shaheed, Chapter 4.
ابویحیٰی امام خان نوشہروی، تراجم علمائے حدیثِ ہند (دہلی: جدید پریس، 1938)،ص 82-83۔
Abu Yahya Imam Khan Nowshravi, Translations of the Scholars of Hadith of India (Delhi: Jadid Press, 1938), pp. 82-83.
ایضا، 84۔
Ibid, p. 84.
Abdullah Butt, aspects of Shah Ismail Shahid (Lahore: Qaumi Kutub Khana, 1943), p. 43.
غلام رسول مہر، جماعت ِمجاہدین (لاہور: کتاب منزل، 1955)، ص 124۔
Ghulam Rasool Mehr, Jamaat-i-Mujahideen (Lahore: Kitab Manzil, 1955), p. 124.
مثلاً دیکھیے مقدمہ تقویۃ الایمان، در: شاہ اسماعیل شہید، مرتب، غلام رسول مہر (لاہور: المکتبۃ السلفیۃ، س.ن.)، ص14- 15۔
See: the introduction of book, Taqwiyyat al-Iman, written by Shah Ismail Shaheed, compiled by Ghulam Rasool Maher (Lahore: Al-Muktab al-Salafiyyah, n.d.), 14, 15.
دیکھیے: کاندھلوی، سہ ماہی احوال و آثار ، ص 66۔ نیز موصوف نے اس کتاب کی شاہ صاحب کی طرف نسبت اور اس کے مختلف خطی نسخوں کی تفصیلات پر بھی سیر حاصل بحث کی ہے۔
See: Kandhalvi, Quarterly Ahwāl Wa Athār, p. 66. The writer has also discussed extensively the relation of this book to Shah Sahib and the details of its various manuscripts.
کتاب کے مقدمہ میں شاہ شہیدؒ نے شرک کی دو بنیادی قسمیں بیان کی ہیں، یعنی: اشراک فی العلم اور اشراک فی التصرف۔ پھر آپ نے اشراک فی العبادات اور اشراک فی العادات کو مؤخر الذکر کی ذیلی اقسام قرار دیا ہے۔ ص، 17۔
In the introduction of the book, Shah Shaheed has described two basic types of Shirk, namely: al-Shirk fi ilm and al-Shirk fi al-Tasarruf. Then he mentioned Ishrak fi al-Ibaadat and Ishrak fi al-Adaat as sub-types of the latter. p. 17.
شاہ اسماعیل ، رد الاشراک (لاہور: المکتبۃ السلفیہ، 1988)، 125 تا 173۔
Shah Ismail, Radd al-Ishrak (Lahore: Al-Maktab al-Salfiyyah, 1988), pp. 125–173.
اس دور کے بہت سے قلمی نسخوں کا اہل علم نے ذکر کیا ہے۔ دیکھیے: کاندھلوی، سہ ماہی احوال و آثار ، ص73-74
Many manuscripts of this period have been mentioned by scholars. See: Kandhalvi, Quarterly Ahwāl Wa Athār, pp. 73-74.
ایضاً، 66-67۔
Ibid, pp. 66-67.
دیکھیے: نواب صدیق حسن خان قنوجیؒ، "قطف الثمر فی بیان عقیدۃ اھل الاثر" (کانپور: مطبع نظامی ، 1290ھ)۔
See: Nawab Siddique Hasan Khan Qanoji, Qatf Al-Thamr fi Biyan Aqeedah Ahl al-Athr" (Kanpur: Nizami Press, 1290 AH).
سید ابو الحسن علی ندوی، سیرت سید احمد شہید (لکھنو: یونائیٹڈ انڈیا پریس، 1941)، ص 354۔
Syed Abul Hasan Ali Nadvi, Seerat Syed Ahmad Shaheed, (Lucknow: United India Press, 1941), p. 354.
مزید تفصیل کے لیے دیکھیے: کاندھلوی، سہ ماہی احوال و آثار، ص81۔
For more details see: Kandhalvi, Quarterly Ahwāl Wa Athār, p.81.
محمد سلطان، شاہ اسماعیل شہید: تذکیر الاخوان بقیہ تقویۃ الایمان (انڈیا: کتب خانہ رحیمیہ، دیوبند)، ص2۔
Muhammad Sultan, Shah Ismail Shaheed: Tazkeer Al-Ikhwan Baqiyyah Taqwa-i-Iman (India: Kutab khana Rahimiya, Deoband), p.2.
کاندھلوی، سہ ماہی احوال و آثار، ص84۔ مولانا کاندھلوی نے اپنے موقف کی تائید میں خاصی طویل بحث کی ہے جو لائق مطالعہ ہے۔
Kandhalvi, Quarterly Ahwāl Wa Athār, p. 84. Maulana Kandhalvi has given a detailed discussion in support of his position which is worth reading.
مثلاً دیکھیے مقدمہ تقویۃ الایمان، در: شاہ اسماعیل شہید، تقویۃ الایمان، مرتب، غلام رسول مہر(لاہور: اہل حدیث اکاڈمی، 1971)، ص 19۔
See: the introduction of Taqwiyyat al-Iman, compiled by Ghulam Rasool Mehr, p. 19.
سید صاحب کی تحریک جہاد میں شامل ولی اللہ خاندان کے دو فرد یعنی مولانا عبد الحیؒ اور شاہ اسماعیل شہیدؒ، تمام اہم علمی خدمات انجام دیتے تھے، جیسا کہ پیچھے گزرا ہے۔
Two members of the Waliullah family involved in Syed Sahib's Jihad movement namely Maulana Abdul Hai and Shah Ismail Shaheed performed all important scholarly services, as mentioned earlier.
شاہ اسماعیل شہید، تقویۃ الایمان، 22۔
Shah Ismail Shaheed, Taqwiyyat al-Iman, p. 22.
ایضا، ص24
Ibid, p.24.
ایضا، ص28
Ibid, p.28.
شاہ ولی اللہ، تحفۃ الموحدین، (لاہور: المکتبۃ السلفیۃ، 1962)۔
Shah Wali Ullah, Tuhfat al-Muahhidin (Lahore: Al-Muktab al-Salfiyyah, 1962).
تقویۃ، ص 25۔
Taqwiyyah, p. 25.
تقویۃ، ص 30
Taqwiyyah, p. 30.
مثلاًدیکھیے، ص 44 تا46۔
Ibid, pp. 44-46.
ایضا، ص 89
Ibid, p.89.
ایضا، ص 26
Ibid, p.26.
ایضا، ص31
Ibid, p.31.
ایضا، ص 28
Ibid, p.28.
ایضا، ص 28
Ibid, p.28.
ایضا، ص 27-28؛ نیز دیکھیے: 54تا58۔
Ibid, pp.27-28; pp. 54-58.
ایضا، ص60۔
Ibid, p.60.
ایضا، ص 64۔
Ibid, p.64.
ایضا، ص 68
Ibid, p.68.
ایضا، ص64 تا 74۔
Ibid, pp. 64-74.
ایضا، ص 75
Ibid, p.75.
آپ کے بقول: "نجومی، رمال ، جفار، فال دیکھنے والے، نامہ نکالنے والے ، کشف اور استخارے کا دعویٰ کرنے والے اسی (شرک) میں داخل ہیں"۔ شاہ اسماعیل، تقویۃ، ص 82
According to him: "Astrologers, Ramal, Ja'far, fortune tellers, kashf and istikhara are included in this (polytheism)". Shah Ismail, Taqwiyyah, p. 82.
ایک حدیث جس سے بظاہر یہ مفہوم سمجھ آتا ہے کہ کوئی بیماری متعدی نہیں ہوتی، سے استدلال کرتے ہوئے آپ یہ رائے قایم کرتے ہیں کہ "اس سے یہ معلوم ہوا کہ یہ جو لوگوں میں دستور ہے کہ جس لڑکے کو چیچک نکل آئے، اس سے پرہیز کرتے ہیں اور لڑکوں کو اس کے پاس نہیں جانے دیتے کہ کہیں اس کے بھی نہ نکل آئے یہ کفر کی رسم ہے"۔ شاہ اسماعیل، تقویۃ، ص 84
Arguing from a hadith which seems to imply that a disease is not contagious, he opines that "it is a well known custom among the people that a boy who is caught by smallpox, the people abstain from him and do not allow other boys to go near him, lest they also will be caught by this disease, this is a ritual of disbelief. Shah Ismail, Taqwiyyah, p. 84.
اس ضمن میں ایک حدیث سے استدلال کرتے ہوئے لکھتے ہیں کہ " یہ جو بعضے جاہل لوگ پیغمبروں کی اماموں کی اولیاء کی یا پیروں کی تصویروں کی تعظیم کرتے اور اپنے پاس برکت کے لیے رکھتے ہیں سو محض گمراہ ہیں اور شرک میں ڈوبے ہوئے ہیں۔ پیغمبر اور فرشتے ان سے بیزار ہیں۔ سب تصویروں کو ناپاک سمجھ کر گھر سے دور کیجیے کہ پیغمبر بھی خوش ہوں ، فرشتے بھی گھر میں آئیں اور ان کے قدم سے گھر میں برکت پھیل جائے۔" شاہ اسماعیل، تقویۃ، ص 97، 98
In this regard, arguing from a hadith, he writes that "these ignorant people who revere the images of the Prophets, Imams, Saints or keep these pictures with them for blessing, are just misguided and immersed in polytheism." The Prophet and the angels are disgusted with them. Consider all these pictures as impure and remove them from the house so that the Prophet may be happy, the angels may come to the house and blessings may spread in the house by their footsteps." Shah Ismail, Taqwiyyah, pp. 97-98.
شرک فی العادات سے متعلقہ اس فہرست کے تمام مباحث کی تفصیل کے لیے دیکھیے: شاہ اسماعیل، تقویۃ، ص 75 تا 99
For details of all the discussions in this list related to shirk fi al-adaat, see: Shah Ismail, Taqwiyyah, pp. 75-99.
تقویۃ ، ص89
Taqwiyyah, p. 75.
ایضا، ص33
Ibid, p. 33.
ایضا، ص 89۔
Ibid, p. 89.
ایضا، ص 90
Ibid, p. 90.
ایضا، ص 91۔
Ibid, p. 91.
ایضا، ص 94
Ibid, p. 94.
ایضا، ص 95- 96۔
Ibid, pp. 95-96.
ایضا، ص24
Ibid, p. 24.
ردّ الاشراک ، ص 112 تا 120۔
Radd al-Ishrak, pp. 112-120.
شاہ اسماعیل دہلوی، ایضاح الحق الصریح فی احکام المیت و الضریح (دہلی : مطبع فاروقی ، 1297ھ)، ص 6
Shah Ismail Dehlavi, Izah al-Haq al-Sarih fi Ahkam al-Mayyat wa al-Zarih (Delhi: Farooqi Press, 1297 AH), p. 6.
ایضا، ص9
Ibid, p. 9.
ایضا، ص 10 تا 18
Ibid, pp. 10-18.
ایضا، ص 35
Ibid, p. 35.
ایضا، ص36
Ibid, p. 36.
ایضا،ص 37، 38
Ibid, p. 37-38.
ایضا، ص38، 39
Ibid, p. 38-39.
ایضا، ص39، تاہم یہاں آپ نے یہ وضاحت کی ہے کہ قیاس شرعی جس میں ایک نظیر پر دوسری نظیر کو قیاس کیا جاتا ہے وہ منع نہیں ہے۔ اسی طرح اسی کتاب میں ایک اور جگہ آپ نے قیاس کے درست ہونے کی مختلف شرائط ذکر کی ہیں، مثلاً یہ کہ قیاس صحیح ہو اس تفصیل کے ساتھ جو اصولیوں نے بیان کی ہیں، نیز یہ کہ قیاس کرنے والا مجتہد ہو، ناکہ مقلد، ایضا، ص 58 ۔
Ibid, p. 39. However, here you have clarified that Qiyas Shari'i, in which one precedent is inferred from another precedent, is not prohibited. Similarly, in another place in the same book, he has mentioned various conditions for the validity of the hypothesis (Qiyas), for example, that the hypothesis is correct with the details that the jurisprudents have stated, and that the person making the hypothesis should be a mujtahid, not a muqlid. Ibid, p. 58.
ایضا،ص 40، 41
Ibid, pp. 40-41.
ایضا،ص81۔
Ibid, p. 81.
ایضا،ص 41۔
Ibid, p. 41.
ایضا، 44تا 51
Ibid, pp. 44-51.
ایضا،ص 52، 53۔
Ibid, p. 52-53.
ایضا،ص62، 63۔
Ibid, p. 62-63.
ایضا، ص 10 تا 18
Ibid, pp. 10-18.
ایضا، ص 55 تا 57۔
Ibid, pp. 55-57.
ایضا، ص81 تا 90
Ibid, pp. 81-90.
ایضا، ص 91 تا 97۔
Ibid, pp. 91-97.
ایضا، ص91
Ibid, p. 91.
ایضا، ص 97 تا 119۔
Ibid, p. 97-119.
ایضا، ص 119 تا 141۔
Ibid, p. 119-141.S
ایضاح الحق، ص54، 55۔
Shah Ismail, Izah al-Haq, pp. 54-55.
Copyright (c) 2022 Jihat ul Islam

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.